Booksi simi avagy #együttegymásért az ÍróTesókkal

2023.11.24. | Cikkek, Interjú

Booksi simi avagy #együttegymásért az ÍróTesókkal

Az #ÍróTesók csoportunk kulcsmondata a #együttegymásért, éppen ezért nem vetjük el az együttműködés lehetőségét más könyvkereskedőkkel, kiadókkal vagy az irodalmat kedvelő személyekkel, akik megkeresnek minket. Magyarország bár csöppnyi ország, mégis úgy gondolom, hogy rengeteg tehetséges szerzőnk, írónk, költőnk van, és az a közös célunk, hogy minél több olvasóhoz eljussanak! Mi, írók, egymással összefogva népszerűsítjük a másik könyvét, elősegítve, hogy minél több olvasóhoz eljusson. Valljuk, hogy együttes erővel, sokkal többet érhetünk el, ezt pedig az összetartó közösségünk munkája is bizonyítja!

 

Látjuk a csoportunkban, hogy kezdő íróként, vagy több könyves szerzőként is egyre több és több probléma üti fel a fejét a könyvkiadás, marketing területén, hiszen nem elég megírni a könyvet, utána temérdek dolog vár még ránk ahhoz, hogy a kezünkben tartsuk a művet! Olyan problémákkal kell megküzdenünk, mint a papírválság vagy a folyamatosan növekvő nyomtatási költségek, esetleg újabb törvénymódosítások. Könnyű lenne csak hátradőlni a székben, és várni, hogy a könyv bevétele a zsebünkbe repüljön, igaz?

Sajnos a legnagyobb pozitivitással sem írhatom azt, hogy ma Magyarországon ez a terület gördülékenyen menne, hiszen elég a gazdasági helyzetet alapul venni, vagy az olvasók csökkenését, máris láthatjuk, hogy sok nehézségen kell átverekednünk magunkat ahhoz, hogy bevételt hozzon egy könyv, ami egyáltalán nyereséges lesz!

De annyiban egyetértünk, hogy nem lehetetlen, és az #ÍróTesók közösségünk ebben támogatja az írókat! Barátságok, testvériségek szövődnek, közös írások születnek.

Nemcsak egymásnak segítünk, de mint olvasó is sokat nyerünk, hiszen az elmúlt két évben zseniális íróktól olvashattam jómagam is. De vajon hogyan látja, mit gondol erről egy könyv-webshop tulajdonos, könyvkereskedő és könyvkiadó?

Pázmándi Norbertet, a booksi.hu webáruház tulajdonosát kérdeztem:

Amellett, hogy könyveket is értékesítetek, rengeteg fantasztikus dolog megtalálható még a weboldalatokon.

A játékokkal kezdve, a műszaki dolgokon át egészen az étrend kiegészítőkig. Bár elsősorban az #ÍróTesók kapcsán a könyvekkel, írással kerültünk kapcsolatba, mégis órákon keresztül böngészném a honlapot, tekintve, hogy leragadtam az unikornisos vágódeszkánál, na meg a gémkapocs szerű könyvjelzőnél! Egyszerűen zseniális! Nem beszélve a bakelit dekorról és bevallom őszintén, a termoszoknál töltöttem a legtöbb időt – már, ha a könyveket nem számítjuk!

Mire utal a Booksi nevetek és a jókedvű logótok? Kiket szeretnétek elsősorban megszólítani és honnan jött az ötlet, hogy webáruházat nyissatok? Mi a missziótok?

A webshop neve: Booksi (ejtsd: buksi). Ez számomra főként értékteremtési célunkat fejezi ki. Úgy értem, hogy a vásárlóknak is kedvezünk a piacon már elérhető értékes könyvek ajánlóival, vagy hasznos könyvek kiadásával, valamint szerzőknek és kiadóknak is segítünk plusz felület biztosításában és követőinkkel való összekötésükben. Viszont nem akarom ex katedra kijelenteni, hogy mi másnak a megfelelő, sem azt sugallani, hogy mindenre tudom a választ, az egész inkább egy közvetlenebb viszonyú, jóbaráti ajánláshoz hasonlít, ahol közös ötleteléssel (mind legújabb olvasmányunk keresésében, mind könyvünk több emberhez való eljuttatásában) tudunk tovább menni és egymásnak segíteni. A booksi.hu domain kifejezi az előbbieket – könyvről (book) beszélünk, buksi az okos kis fejünk (tudatosítást megcélzó könyvek ajánlása/tudatos könyvmarketing kiépítése), ugyanúgy buksi a szeretett és fenntartások nélkül szerető, barátságos kiskutya is, akivel mindenki szívesen tölt hasznos időt. Itt tenném hozzá, hogy eredetileg gondoltam arra is, hogy ha valóban sikerülne egy eredményesen működő webshopot felépíteni, hosszútávú célok (5-10 év után) között lenne a külföldi, főleg német nyelvű piacon való megjelenés is (természetesen ott német nyelvű könyvek terjesztésével), ezért a books! megjelenítés is szempont volt, mert így a külföldieknek is értelmes a név, egy kis üzenettel a magyaroknak.
Emiatt lett a Logo is így kialakítva, amellett, hogy egy könyvjelző füllel figyelő kutyus fejének körvonalát formázza.

Más, könyvekhez nem feltétlen köthető termékeink hozzájárulnak piaci sikerességünkhöz, másik oldalról remélhetőleg, egy nem feltétlen olvasásért rajongó vásárlónak talán mégis megtetszik valamelyik könyv a kínálatunkból, ezzel is hozzájárulva az olvasó emberek számának növeléséhez.

Hogyan látjátok a kortárs magyar szerzők, írók helyzetét? Hogyan tudjátok támogatni őket, milyen törekvésekben próbáltok segíteni?

Teljeskörű rálátás nélkül is mondhatom, hogy mint sok más esetben is a magyar könyvipart is óriások uralják, a piac telített könyvkereskedő cégekkel és könyvekkel egyaránt. Így nagyon nehéz érvényesülni, felépíteni a brandünket, kiépíteni a követő táborunkat, hitelt szerezni. Mivel friss cégként egy cipőben járunk rengeteg nagyobb elismerésért küzdő szerzővel, pontosan átérezzük a helyzetüket és ezért is bízunk abban, hogy közös erővel előrébb segíthetjük egymást. Éppen ezért Igyekszünk mi is népszerűsíteni magyar szerzőinket, a webhsopunk felületeinek kialakítását is ez a gondolat mozgatja, több tematikus oldalt is létrehoztunk, ezek közül pár lehetőséget kiemelve:

  • A Hónap Könyve (https://booksi.hu/honap-konyve) frissen megjelent könyvek közül válogat magyar szerzőktől
  • Könyves Programajánló (https://booksi.hu/konyves-programajanlo) olvasmányreleváns eseményeket ajánl például tv stream, koncertek, kiállítások, színházi előadások stb. vonatkozásában, de ugyanígy irodalmi eseményeket is, mint dedikálás, író-olvasó találkozó, felolvasások…
  • Éberség blogunk (https://booksi.hu/eber) olyan elévülhetetlenül fontos témákra hívja fel a figyelmet mint fake news, mesterséges intelligencia, korrupció, fenntarthatóság, inspiráló nők, rasszizmus, lmbtq..
  • Szívesen nyújtunk felületet vendégblog bejegyzéseknek is, vagy pl interjúknak (https://booksi.hu/interju-lione-stanislav-szerzovel) adott könyvről, ahol meghivatkozzuk a szerzői oldalakat is így nyújtva értékes SEO backlinket az írói honlapoknak.
  • Ha van esetleg youtube videó/trailer egy könyvről, meg tudjuk hivatkozni a könyv termék adatlapján (https://booksi.hu/a-varazslono-280033), hozzájárulva a könyv jobb fogyásához.
  • Készíthetünk egyedi kedvezményeket, könyvcsomagokat, dedikált könyveket, csomagolhatunk egyedi ajándékokat a rendelések mellé…
  • Adhatunk affiliate linket, így a saját linketeken keresztül érkező rendelés árából ti is jutalékot kaptok
  • Tervezünk Könyvmarketing témában is új blogot indítani, ha van rá igény, illetve szívesen adunk tippeket az szerzői online füleletek jobb kihasználására, bizalom építésre, elérés növelésre.

Emellett természetesen a fenti oldalakat megosztjuk közösségi médiában (moly, fb, insta, pinterest), valamint kiküldjük egyre bővülő hírlevél listánkra is.

Ha valaki megkeres minket online jelenlétével jobb kihasználásával, szívesen felmérjük jelenlegi állapotát és tippeket adunk, illetve közösen ötletelve kitalálhatjuk, hogyan lehetne több emberhez eljutni, oldalaira több embert bevonzani.

De a munkánk nem a könyvmarketingről és reklámozásról szól, ez túlzottan leegyszerűsíti, hanem inkább a siker szilárdabb alapjainak lerakásáról. Arról van szó, hogy segítsünk létrehozni azokat az építőelemeket, amelyekre szüksége van a szerzőknek ahhoz, hogy folyamatosan új olvasóközönséget vonzanak be! Például egyedi, átgondolt érintési pontok létrehozása, amelyek elérik a megfelelő olvasókat, és késztetik őket, hogy megismerjék a szerzőt és a könyvét.

Milyen tanácsot adnátok egy szerzőnek, aki sikeres akar lenni a könyvszakmában? Vagy mit gondoltok, mi kell ahhoz, hogy ma, Magyarországon megéljen egy szerző az írásból?

Ha megfigyeljük, a legeredményesebb szerzők aktívan részt vesznek saját sikerükben. Ez a mai világban nem azt jelenti, hogy minden közösségi oldalon fenn kell lenned, vagy őrült macskavideókat kell készítened a TikTokon, esetleg éjjel-nappal dolgoznod a könyved reklámozásán – de reális célokra és tervre van szükséged.

Ahhoz, hogy valóban sikeres legyen egy szerző ebben az iparágban, kiváló első benyomást kell keltenie, ami egy a könyvünkkel először találkozó gyanútlan vásárlónál jó könyvborítót és egy nagyszerű könyvleírást jelent. Ez tehát felkelti és fenn is tartja az olvasók érdeklődését, amíg megnézik az értékeléseidet. Sőt a szerzői életrajzodat és a korábbi munkáidat is, és megvan az esélye, hogy megnézik a weboldaladat és a közösségi média fiókjaidat is, ha elég jó stratéga voltál ahhoz, hogy kiépítsd és összekösd őket. Ennél is fontosabb viszont, hogy már ne csak véletlenül akadjanak össze a könyveddel, hanem célzottan keressék. Könyv választásnál a legfontosabb tényezők a jóbaráti ajánlások, ár, blogger/vlogger vélemények, esetleg díjak vagy ha valamilyen feldolgozás pl. film készült belőlük, így javaslom, hogy a felsoroltakból hassunk arra, amire csak tudunk.

A fentiekből már egyértelmű, hogy a könyvek nem adják el magukat. Ha tudjuk, hogy a könyvünk több figyelmet érdemel, mint amennyit kap (és remélem minden szerző tudja!), akkor el is kell juttatni a lehető legtöbb emberhez. Itt jön képbe a marketing. El kell dönteni, hogy magunk foglalkozunk vele, vagy inkább kiszervezzük, de mindenképp szükség lesz rá, a könyvek iránti érdeklődés növeléséért, a könyveladásokért, az olvasók folyamatos elköteleződéséért és a hosszú távú sikerért.

Szerintetek mitől lesz egy könyv bestseller-esélyes? 

Pár örökigazságot mondanék erre. Először is a bestsellerek ragadósak. A könyvet úgy kell megírni, hogy rezonáljon a korra jellemző fontosabb kimondott/kimondatlan, de mindenkit érdeklő/érintő témákra. Épp a téma univerzális jellege miatt tehát ezt könnyen meg lehet osztani és beszélni róla, vagyis semmiképp sem magunknak írjunk. Ezt Stephen King úgy fogalmazza meg egy mondatban, hogy „zárt ajtók mögött írj és nyitott ajtónál javíts”.

Ehhez a könyvnek rendkívül transzparensnek kell lennie, értem ez alatt, hogy ne legyen benne semmilyen zavar, amely elvonja olvasója figyelmét az igazi üzenetről. A cím, a borító, a grafika, a design, mind úgy legyen optimalizálva, hogy elősegítse az üzenet terjedését, a könyv eladását.

Viszont a bestseller legnagyobb barátja a kitartás. Minden idők legkelendőbb könyvei jellemzően nem azonnali sikerként kerültek ki a nyomdából, nem egyszeri könyvbemutató és tűzijáték fogja eladni őket. Időtlen természetük miatt azonban folyamatosan árulni lehet őket és folyamatosan (sokáig) kell beszélni róluk, ahhoz, hogy ne csak az első 1000 de a következő 10 000 példány is elkelhessen. 

Hogyan látjátok, ma milyen irányba halad a könyvkiadás? Van jövője a hangoskönyveknek vagy az e-könyveknek?

Az MKKE honlapján fellelhető adatokat böngészve azt a képet kapjuk, hogy e-könyvek és a hangoskönyvek együttesen évek óta kb 2-2,5%-át teszik ki a teljes könyvforgalomnak. Tegyük hozzá, hogy bár lassú, de folyamatos növekedés mellett, valamint ehhez még hozzájön a nem hivatalos forrásból beszerzett művek száma is. Nem lennék meglepve, ha ezeket is figyelembe véve duplázódna a valós felhasználók száma – ismerve kishazánk többségére jellemző mindent „okosban” megoldani akaró embereit. Így az előzőeket és a külföldi mintákat is figyelembe véve, mindenképpen van jövőjük, ahogy annak a kérdésnek is, hogy hogyan lehet jogtiszta mederbe szorítani és ott is tartani értékesítésüket.

Milyen céljaitok, terveitek vannak a jövőre nézve? Szeretnétek még több szekcióval bővülni vagy más célcsoportokat is megszólítani?

A jövőben könyvkereskedésben szeretnénk mély és sokrétű tapasztalatot szerezni, melynek segítségével várhatóan jól fogyó és az olvasórétegnek hasznos könyveket szeretnénk kiadni, valamint ismereteinket a magyar szerzők és kiadók szolgálatába állítani, hogy hozzájárulhassunk sikereikhez.

Köszönjük az együttműködést a Booksi.hu-nak, keressétek az oldalukat, ha értékes ajándékot vagy egy fantasztikus könyvet kerestek!

Honlap: https://booksi.hu/

Facebook: Booksi Könyvesbolt és Könyvkiadó

Moly: BooksiBolt

H. Fajth Evelin

További cikkek a kategóriákban:

Kovács Liliána: Semmelweis – Filmajánló

Kovács Liliána: Semmelweis – Filmajánló

Semmelweis filmajánló 1847. Bécsben kezdődik az a magyar életrajzi film, amely Semmelweis Ignác nagy felfedezését dolgozza fel. Páratlan dramaturgiai alkotás, egyszerre megrázó és kielégítő film. Megnézése után egy pillanatig sem csodálkozhatunk, hogy megnyerte a...

bővebben

Kalliopé Kiadó – Interjú Kemendy Júlia Csenge írónővel

Egy kiadó, amivel az együttműködés kiemelést érdemel. A közösségünk eleve egymás megsegítése érdekében jött létre, és a kiadásban szerzett ismeretek megosztásával úgy gondoljuk, hogy segíthetünk. Felkértünk tehát néhány már publikált írót, hogy a könyvkiadásban...

bővebben
Magánkiadókról – Novum és Little Fox

Magánkiadókról – Novum és Little Fox

A Kiadó-les sorozatunkban legelőször két magánkiadót kerestem meg, hogy megismerjük az ajánlataikat, hozzáállásukat, működésüket. Mind a kettejüktől ugyanarra a regényre kértem árajánlatot – egy YA romantikus műfajú, körülbelül 400 oldalas írásra –, hogy a leendő...

bővebben

0 Comments

0 hozzászólás

Egy hozzászólás elküldése

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük