Lione Stanislav: Branding – avagy hogyan érheted el, hogy az emberek a polcukon akarják tudni a könyvedet

2023.10.16. | Ajánló, Cikkek

Branding – avagy hogyan érheted el, hogy az emberek a polcukon akarják tudni a könyvedet

Számtalan szempont akadhat, amit egy olvasó végiggondol, mielőtt meghozza a döntést, hogy megvásárol egy könyvet. Amellett, hogy érdekli a téma, még megnézi a borítót, elolvassa a fülszöveget, belelapoz, esetleg véleményeket olvas róla. De az biztos, hogy megnézi a kötet árát. Elgondolkodik, hogy vajon belefér-e a három másik könyv mellé ez a negyedik a büdzsébe. Lehet, hogy úgy dönt, hogy sajnos nem, és visszateszi a polcra. De vajon mi lehet ilyenkor a megoldás?

Hiszen az, hogy jóval alacsonyabb áron add el a könyveidet, olyan zsákutcába visz, amiből  nincs kiút. Tartsd meg az akciózás lehetőségét a különleges alkalmakra! Már amennyiben bevételt szeretnél a könyveidből, hogy legalább valamennyire fedezze a kiadás költségeit. Hidd el, nem azért teszi vissza a polcra a vevő, mert drága lenne a kötet. A szórakozással eltöltött idő hosszát és minőségét összehasonlítva más hobbival a könyvvásárlás és olvasás egyáltalán nem drága. Akkor mi a teendő?

Legyen az írói tevékenységed a márkád!

A branding, más néven márkaépítés, egy trendinek hangzó idegen szó, amiről fogalmunk sincs, mit jelenthet, amíg nem kezdünk el komolyabban foglalkozni a marketinggel. De mi az a márkaépítés és hogyan működik?

Mindenekelőtt tekints az írói tevékenységedre vállalkozásként, hiszen a márkaépítés minden vállalkozásban az egyik legfontosabb teendő. Nem kell nagy dolgokra gondolni, és nem szükséges világméretű céget működtetni  ahhoz, hogy kialakíts egy márkát. Elég, ha írtál egy könyvet – vagy csak készülőben van a regényed –, máris belefoghatsz a márkaépítésbe.

A branding célja az asszociáció

Brandingnek nevezzük azt a folyamatot, amikor a cégedet vagy a termékedet olyan márkává teszed, amelyhez az emberek azonnal hozzákapcsolnak valamilyen pozitív érzést. És fordítva. Sikeres branding esetén eléred, hogy az embereknek valamiről a terméked, a márkád jusson eszébe. Nyilvánvaló, hogy ez minden terméktípusnál egyedi, nincs mindenre egyetlen bevált recept, könyvenként vagy sorozatonként kell megfognod, mi lehet az asszociáció tárgya. Mit szeretnél, mire gondoljanak az olvasók, ha meghallják a könyved címét vagy a nevedet? Amit üzenni akarsz magadról és a könyveidről, azok fogják meghatározni a posztjaidat, a márkádat, a marketingedet.

Hogyan alakíthatod ki az asszociációt a saját írói tevékenységedhez?

Használhatod például a mind map technikát, avagy először asszociálj te magad! Vegyél egy lapot, és rajzolj a közepére egy vagy két nagyobb kört! Írd bele a saját regényed címét, és/vagy saját magadat, majd gondold végig, hogy milyen kulcsjelenetek, kulcsérzések, kulcstárgyak szerepelnek a könyvedben, ezekhez milyen érzések társulhatnak, és mi jellemző rád. Ezeket a nagy kör köré kisebb buborékokba rögzítsd, és kötögesd össze az összetartozókat. Így építs ki az asszociációs útvonalakat. Ezt többször is megismételheted, letisztázva és kihagyva belőle azokat az útvonalakat, amelyekre nem lesz szükséged a brand kialakítása szempontjából. A példa kedvéért én is felrajzoltam egy gyors mind mapet a Csillagomról, és nem sokat agyaltam rajta.

Például tegyük fel, hogy van egy történeted, amelyben a tenger istene megjelenik a tengerparton. Máris van egy helyszíned, egy szimbólumod, amit fel tudsz használni a marketingedben. Kereshetsz tengeres képeket a posztjaidhoz. Ha te magad szeretsz úszni, és imádod a tengert, máris megvan a kapocs közted és a könyved között, és egy tengeres vagy vizes logóra akár a saját énmárkádat is felépítheted. Egy ilyen logót használhatsz a könyveiden, a weboldaladon, esetleg egy kitűzőn, pólón stb. Így máris lett egy „dropod”, amit ajándékozni is tudsz a hűséges rajongóidnak. Az ilyen kis kedvességek növelhetik az elköteleződést. Az olvasóid pedig ösztönözheted, hogy posztoljanak képet, amikor találkoznak a tenger istenével (azaz amikor éppen tengerparton nyaralnak). Így elhinted az olvasóban, hogy a tengerről te és a regényed fog az eszükbe jutni, és kíváncsiak lesznek rád.

Írhatod úgy a regényedet, hogy legyen benne egy olyan tárgy vagy helyszín, amely felhasználható márkaépítésre. Gondolj csak a cikeszre vagy az időnyerőre. A tündék írására és a gyűrűre. Vagy Philip Pullman aletiométerére, vagy a The Untamed fuvolájára, vagy Felhőzug felhőcskéire, vagy Aurora P. Hill attaköveire, esetleg a Csillagom kis csillagára. Mit jelképez a csillag? Azt a filozófiát, amit a regény bemutat. Ha valaki képes együtt rezonálni ezzel a filozófiával, a csillagokról ez a történet fog az eszébe jutni, és ha meglát valamilyen csillagos tárgyat, lefotózza, és elküldi nekem üzenetben. Volt már rá példa.

Miért ennyire fontos a branding?

A márkaépítés segít kiemelni a könyvedet a többi közül. Olyan, mint egy fülbemászó dallam. Egy jól felépített branding támogatja a marketinget, segíti a posztok megalapozottságát, egységes és felismerhető, rád, illetve a könyveidre jellemző arculatot tud biztosítani. Így lesz megjegyezhető a márkád, és megkülönböztethető a többi könyvtől, poszttól.

Lássuk a konkrétumokat: mik a márkaépítés eszközei?

Röviden: logó, szín, szlogen és csomagolás. Minden egyes helyzet speciális, de az írói tevékenység és a könyvek talán egy picit még speciálisabbak. Igyekszem a hagyományos branding eszközöket a könyvmarketingre szűkíteni/alakítani, amelyek szorosan össze is függnek egymással:

Logó: írói tevékenység esetén ez jelölhet akár téged is (pl. Robin O’Wrightly „ROW” logója, vagy Basa Katalin logója), de a könyv címének vizuális megjelenítése is lehet egyfajta logó, mint ahogy Grecsó Krisztián könyvein egységes és jellegzetes elrendezést és betűtípust alkalmazva tüntetik fel a nevet és a címet. De tipikus logó A Hold Hősei felirat is, a St. Mary krónikák köteteinek címei, vagy ahogy én magam használom a Csillagom címét. Mind egyedi és felismerhető betűtípus és elrendezés.

Színek: a színválasztás a weboldalad alaphangulatát és a posztjaid hátterét is megadhatja egységes arculatot biztosítva a marketingednek. A könyveid, amennyiben sorozatként írod őket, színvilágukban lehetnek különbözőek, mégis egymáshoz illőek, pl. Jud Meyrin Felföldi rejtélyek kötetei, a St. Mary krónikák, vagy ahogy Aurora P. Hill mély, feketébe hajló sötét mellé társít egy-egy élénk színt a Serbeniai krónikáknál. Nálam pedig így lett meghatározó a sötétkék szín a posztjaimnál és a weboldalamon. Meg persze a csillagok.

Szlogen: ez jelenthetné akár a könyved/sorozatod címét is, de lehet ténylegesen egy szlogen vagy egy kiragadott idézet. Én gyakran használom „A könyv maga a kapu a világok között”, esetleg a „…szentet vadítok.”, a „Minden élőlény gyarapodására”, illetve „A csillagok emlékeztetnek minket arra…” idézeteket a regényem hangulatának bemutatásához.

Csomagolás: ez jelen esetben az egész borító – ezért a borító minősége kiemelten fontos –, illetve a meghatározott arculat. Ha teheted, használd a borítót vagy legalább a (cím)logót a posztjaidon, hogy minél többször lássák a potenciális olvasóid. Így, ha pl. betérnek egy könyvesboltba, és ott meglátják a borítót, a tudatalattijuk már emlékezni fog rá: „Hm, olyan ismerős ez nekem valahonnan…”

A marketing egy kreatív, kísérletezős tevékenység. Mindig az adott szerző, az adott könyv és az adott célcsoport határozza meg, hogy az elméletet hogyan ültesd át a gyakorlatba. Lehet, hogy többféle elrendezést, színt, hátteret, betűtípust is ki kell próbálnod, mire kialakul az arculatod. De ha kitartasz, megtalálhatod a rád jellemző, egyedi és megjegyezhető dizájnt. 

Jó kísérletezgetést és sok-sok elégedett olvasót kívánok!

Lione Stanislav

További cikkek a kategóriákban:

Kovács Liliána: Semmelweis – Filmajánló

Kovács Liliána: Semmelweis – Filmajánló

Semmelweis filmajánló 1847. Bécsben kezdődik az a magyar életrajzi film, amely Semmelweis Ignác nagy felfedezését dolgozza fel. Páratlan dramaturgiai alkotás, egyszerre megrázó és kielégítő film. Megnézése után egy pillanatig sem csodálkozhatunk, hogy megnyerte a...

bővebben
Magánkiadókról – Novum és Little Fox

Magánkiadókról – Novum és Little Fox

A Kiadó-les sorozatunkban legelőször két magánkiadót kerestem meg, hogy megismerjük az ajánlataikat, hozzáállásukat, működésüket. Mind a kettejüktől ugyanarra a regényre kértem árajánlatot – egy YA romantikus műfajú, körülbelül 400 oldalas írásra –, hogy a leendő...

bővebben

0 Comments

0 hozzászólás

Egy hozzászólás elküldése

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük