Lione Stanislav: Írtam egy könyvet. Hogyan tovább? – Avagy a rettegett könyvmarketing

2023.10.10. | Ajánló, Cikkek

Írtam egy könyvet. Hogyan tovább? – Avagy a rettegett könyvmarketing

A könyvmarketing egy hosszú, nehézkes és már-már misztikus tevékenység. Ahogy én emlegetem: black magic. De nem kell, hogy ez tényleg így is legyen! A varázslat tanulható, és természetesen folyamatosan alkalmazkodni is kell, hiszen a világ, a divatos platform és a fogyasztás módja is folyamatosan változik. Ebben a gondolatébresztő cikkben összegyűjtöttem néhány tippet, és pár mondatban ki is fejtettem, mi mindenre lehet szükséged a könyved népszerűsítése kapcsán.

Először is gondolkozz  hosszútávon! Ne várj azonnali sikert! A csalódás elkerülése érdekében érdemes az időt hónapokban, vagy akár években is mérni. A könyveladás egy lassú folyamat, és hatalmas a túlkínálat. Az olvasóknak nemcsak pénzt, hanem időt is áldozniuk kell egy-egy kötetre. Az olvasás komoly elköteleződés, napokig, sőt hetekig tarthat a termék fogyasztása. Így lassabban terjed a híre, nehezebben szánják rá magukat az emberek az olvasásra, mint egy film megnézésére. Éppen ezért légy türelmes az olvasókkal!

Határozd meg a célközönséged, és ismerd meg őket! Egy szoftver tervezésénél perszónákat alkalmazunk erre, elképzelünk néhány potenciális felhasználót, és modellezzük, hogy egy nagymama, egy tizenéves gyerek vagy egy mérnök hogyan használná az adott alkalmazást. Ugyanezt a módszert bevetheted a könyved esetén is. Kik és hogyan fogják olvasni a regényedet? Hiszen mást és máshogy szeret olvasni egy tinédzser, egy harmincas, egy ötvenes, egy ateista, egy hívő stb. Ismerd meg az olvasókat, lapozgasd a toplistákat, hogy mi fut éppen. Így átfogóbb képet kaphatsz arról, hogy mik az aktuális témák, amik foglalkoztatják őket!

Gondolj a könyvkiadásra vállalkozásként, és ne félj belefektetni!

Akármilyen nyersen is hangzik, de a könyv egy termék, egy tárgy, és csak annak az olvasónak válik igazi csemegévé, aki képes együtt rezonálni a belső világod által megpendített húrral. Neked őket kell megtalálnod a marketing eszközeivel. A vállalkozásod termékének népszerűsítéséhez pedig szükséges, hogy kialakíts egy arculatot, és márkává tedd az írói tevékenységedet. Készíthetsz szóróanyagot, könyvjelzőt, és különleges alkalmakra (mint egy könyvbemutató vagy dedikálás) készülhetsz apró ajándékokkal is. Ha neked nincs saját ötleted, akkor például az egyik könyves gyertyakészítőnél érdeklődhetsz néhány egyedi gyertya megrendelésének feltételeiről.

Legyél aktív online!

Legyen saját weboldalad, ahol rólad és a könyveidről strukturáltan érhetők el információk, továbbá regisztrálj minél több platformra, és használd is őket! Légy aktív! Tanuld meg az algoritmusok különlegességeit, mit jutalmaznak és mit „büntetnek”. Kövess online marketinggel kapcsolatos blogokat, ahol a legújabb megoldásokról és trükkökről értesülhetsz. Ha pedig szeretnél komolyabban elmerülni a témában, javaslom a Minnerakadémia tanfolyamait.

Törekedj a minőségre!

Nem mindegy, hogy mit adsz ki a kezedből, és az hogyan néz ki. Ha nem értesz a borítókészítéshez, tördeléshez, fogadj fel szakembert, aki segít, és ne sajnáld az idődet és a pénzedet önképzésre. Tájékozódj, mit csinál egy szerkesztő, egy korrektor és egy tördelő! Ehhez javaslom Szabó Borka e-könyvét olvasásra. A közösségi média posztjaid, szövegeid és képeid is legyenek minél igényesebbek. Rengeteg YouTube videót találhatsz például a Canva (grafika tervező platform) használatáról.

Még a kiadás előtt kezdd el népszerűsíteni a könyvedet! Csigázd fel az érdeklődést már jóval a megjelenés előtt! Szólhatsz az ismerőseidnek, és megoszthatod csoportokban, hogy milyen jellegű könyvön dolgozol. Beavathatod őket az előkészületekbe, és szervezhetsz akár borítóleleplezés kampányt is. Ehhez pedig:

Ismerd meg a könyves influenszereket, bloggereket!

Tájékozódj, milyen könyveket olvasnak szívesen, és milyen könyvértékeléseket írnak. Vedd fel néhányukkal a kapcsolatot, és érdeklődd meg, milyen feltételek mellett írnának véleményt a könyvedről. És nem utolsó sorban értékeld a munkájukat, hiszen ők vadidegenként olvasási és cikkírási időt szánnak a könyved népszerűsítésére!

Gyűjts e-mail címeket, és a feliratkozásért cserébe adj valamit, például ajándék novellát, vagy hosszabb beleolvasót a könyvedbe! A hírlevéllel szerezheted meg a legelkötelezettebb olvasókat, emellett pedig előnye, hogy nem vagy semmilyen közösségi média algoritmusára utalva, az üzeneted biztosan elér az olvasóidhoz. Viszont fontos, hogy a hírlevél tartalmas és jól megszerkesztett legyen, és ne csak az eladásról szóljon, hanem tájékoztasson és legyen érdekes.

Legyél ott, ahol a célcsoportod! Hol találhatók meg az olvasó emberek? Könyves Facebook csoportokban, könyves influenszerek oldalain, és természetesen a moly.hu-n. Nagyon jó felületnek tartom, mert nem függsz semmilyen algoritmustól, így aki fel van iratkozva rád vagy az adott zónára, az biztosan látni fogja a megosztásodat, amikor végiggörgeti a frissítéseket. Ha aktív vagy, olvasol, értékelsz, beszélgetsz zónákban, lesznek, akik szimpatikusnak tartanak majd, és követni fognak. Emellett fizetős hirdetési lehetőségek is rendelkezésre állnak. A Molyt rengetegen látogatják, akik biztosan olvasnak – tehát a célcsoportodba tartoznak –, úgyhogy szerintem mindenképp érdemes ott is népszerűsíteni a könyvedet. „Amelyik könyv nincs fent a Molyon, az nem is létezik.”

Legyél ott a könyves rendezvényeken, és szervezz könyvbemutatót, közönségtalálkozót! Ez az egyik legnehezebb introvertált szerzőként, én már csak tudom. Viszont remek kapcsolatépítési lehetőség, és az olvasók zöme is szereti, ha az író elérhető, beszélgethet vele pár szót, fotózkodhat vele, kaphat tőle aláírást vagy apró ajándékot. Ezért javaslom, hogy igyekezz személyesen is elérhető lenni!

Kérdezz bátran! Vedd fel a kapcsolatot szerzőkkel, beszélgessetek, tudd meg ők hogyan csinálják – én is ezt tettem. Lesz, aki válaszolni is fog. Már nekem is írtak többen, hogy áruljam el, mi a titkom, hogyan lehet, hogy mindenhol a Csillagom jön velük szembe.  Nincs titok, csak időt, energiát és pénzt – igen pénzt –, is áldoztam a marketingemre és az önképzésemre. Fentebb említettem a Minnerakadémiát, én nagyrészt náluk tanultam. Ahogy pedig fejlődsz, és egyre tudatosabban csinálod, úgy egyre inkább észre fogod venni a jó megoldásokat, és át fogod tudni ültetni a saját könyved marketingjébe is.

Kezeld helyesen a negatív véleményt! Az is a marketing része, ahogyan kommunikálsz a könyvedről és azokkal, akik véleményt alkotnak az olvasásélményükről. Légy tisztában azzal, hogy nem tetszhet mindenkinek a könyved, és mások gyakran máshogy érthetnek dolgokat, mint ahogyan azt eredetileg szántad. Ez esetben, ha meggebedsz, sem fogod tudni meggyőzni az olvasót az igazadról, ezért azt javaslom, ne állj le vitatkozni senkivel! Ha kikívánkozik, írd le a gondolataidat egy jegyzettömbbe, és a végén töröld ki! És ne feledd, senkinek nem vagy a szolgája: ne hagyd, hogy másoktól függjön az, te hogyan érzed magad!

Végül pedig: légy kitartó! A marketing egy kreatív, kísérletezős tevékenység, örök tanulással és próbálkozással jár. Mindig az adott szerző, az adott könyv és az adott célcsoport határozza meg, hogy az elméletet hogyan ültesd át a gyakorlatba. Nem feltétlenül az a jó, ha sok vevőt szerzel, hanem az, ha a megfelelő olvasót találod meg, aki szeretni is fogja a könyvedet, és örömmel veszi meg majd a következőt is.

Igyekeztem a könyvmarketing lehető legtöbb szegmensét érinteni, de a fenti lista még így sem teljes. Mivel egészítenéd ki? Melyik könyvmarketing téma érdekelne jobban? Mit fejtsek ki bővebben?

Lione Stanislav

További cikkek a kategóriákban:

Kalliopé Kiadó – Interjú Kemendy Júlia Csenge írónővel

Egy kiadó, amivel az együttműködés kiemelést érdemel. A közösségünk eleve egymás megsegítése érdekében jött létre, és a kiadásban szerzett ismeretek megosztásával úgy gondoljuk, hogy segíthetünk. Felkértünk tehát néhány már publikált írót, hogy a könyvkiadásban...

bővebben
Kovács Liliána: Semmelweis – Filmajánló

Kovács Liliána: Semmelweis – Filmajánló

Semmelweis filmajánló 1847. Bécsben kezdődik az a magyar életrajzi film, amely Semmelweis Ignác nagy felfedezését dolgozza fel. Páratlan dramaturgiai alkotás, egyszerre megrázó és kielégítő film. Megnézése után egy pillanatig sem csodálkozhatunk, hogy megnyerte a...

bővebben
#ÍróTesók e-magazin II. szám – 2023. TAVASZ

#ÍróTesók e-magazin II. szám – 2023. TAVASZ

#ÍróTesók e-magazin I. szám - TÉLElkészültünk az #ÍróTesók e-magazin tavaszi számával, amiben újabb csodálatos novellák, bemutatkozások, cikkek találhatók!  Olvassátok el a novellaíró pályázat győztes munkáit, ismerjétek meg a mögöttük megbújó írókat, és természetesen...

bővebben

0 Comments

0 hozzászólás

Egy hozzászólás elküldése

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük